محققان کینزیولوژی و پزشکی چگونگی تأثیر دیابت بر قدرت استخوان ها را بررسی می کنند

17فوریه 2020 - یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ساسکاچوان(USask) ، که به طور مشترک توسط پرفسور Saija Kontulainen از دانشکده کینزیولوژی و دکترMunier Nour  ازدانشکده پزشکی رهبری می شود، تحقیقات خود را بر روی ارائه ی اولین شواهد در مورد رشد قدرت استخوان در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1در مقایسه با همسالان سالم آنها متمرکز کردند. هدف این تیم ارائه ی اطلاعات جدیدی است که بتواند توضیح دهد که چرا ریزمعماری و قدرت استخوان در کودکان و جوانان مبتلا بهDM1  با کودکانی که به دیابت نوع 1 مبتلا نیستند، تفاوت دارد.

پرفسورKontulainen ، گفت: این اطلاعات اساساً برای بهبود درک ما از دلایل مهم شکنندگی استخوان در دیابت نوع 1 مهم هستند. دوم اینکه، این اطلاعات همراه با شواهد کافی از عواملی که می توانند قدرت استخوان را بهبود بخشند، مانند تمرینات ورزشی خاص، به ما در انجام آزمایشات جدید و تدوین دستورالعملهای مبتنی بر شواهد برای مراقبت از دیابت، از جمله پیشگیری از شکستگی استخوان در طول زندگی کمک می کنند.

مطالعات قبلی مشکلات استخوانی کودکان و جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 را گزارش کرده اند، اما هیچ یک از مطالعات تاکنون به ارزیابی تاثیر دیابت بر میکرومعماری و قدرت استخوان نپرداخته اند. دکتر Nour، گفت: یافتن این نوع از شواهد می تواند به توجیه اینکه چرا این کودکان در طول رشد شکستگی های بیشتری را تجربه می کنند، کمک کند.

دکتر Nour، فوق تخصص غدد کودکان گفت: در سالهای اخیر مشخص شده است كه كودكان و بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 دچار اختلال در استحكام استخوان هستند و در معرض خطر بیشتری برای شکستگی استخوانها قرار دارند. دلیل این امر به درستی درک نشده است و نیاز به ارزیابی دارد. در دانشگاه ساسکاچوان، ما به طور منحصر به فرد آماده هستیم تا سلامت استخوان ها را با استفاده از پیشرفته ترین ابزارهای تصویربرداری استخوان با وضوح بالا ارزیابی کنیم.

در طی دو سال گذشته، این تیم تلاش کرد تا با ثبت نام از کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1(8 تا 14 ساله) که در یک مطالعه ی مقطعی شرکت داشتند، یا به کلینیک محلی دیابت مراجعه می کردند و افرادی که در اردوگاه تابستانی حضور داشتند، به جمع آوری داده های اولیه و پیگیری یک ساله ی اقدامات انجام شده، بپردازد.

مرحله بعد در این تحقیق- که بودجه ی آن توسط موسسه تحقیقات بهداشتی کانادا، بنیاد تحقیقات بهداشتی ساسکاچوان و جوایز تحقیقاتی دانشکده پزشکی تأمین می شود-، بررسی ساختار و تراکم استخوان با جزئیات دقیق با استفاده از اسکن توموگرافی کامپیوتری کمّی محیطی با وضوح بالا (HR-pQCT) و ابزارهای محاسباتی مهندسی، به منظور تعیین قدرت استخوان است.

آنها همچنین معیارهای رشد (قد و توده بدن)، میزان بلوغ، عملکرد عضلات و خصوصیات تصویرعضله و همچنین هورمونها و فاکتورهای رشد را در نمونه های خونی گرفته شده در کلینیک، ارزیابی و بر تغذیه (با استفاده از پرسشنامه) و فعالیت بدنی (با استفاده از مانیتور فعالیت) آنها نظارت خواهند نمود.

طی چند سال آینده، آنها امیدوارند که بتوانند مطالعات و مداخلات پیگیرانه ی طولانی مدتی را برای بهینه سازی رشد و قدرت استخوان و کمک به جلوگیری از شکستگی استخوانها در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 راه اندازی کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-02-kinesiology-medicine-diabetes-affects-bone.html